ONLINE SELLER PENIPU? (PART I)
10:00 pm
Assalamualaikum,
Apa yang aku nak sampaikan ini bukan nak burukan mana-mana pihak. Aku just nak korang berfikir, adakah online yang aku berurusan ini penipu atau bahasa lebih lembutnya TIDAK JUJUR? Cerita ini, berdasarkan pengalaman yang aku lalui baru-baru ni. Aku tak sangka, memang wujud juga seller yang begini rupa.
Okay, teruskan membaca ini baru part 1. hihi
Cuba tengok gambar diatas, apa perbezaan yang korang nampak dalam gambar diatas?
Kiri: WhatsApp Aku (pembeli)
Kanan: penjual
Aku order and bank in duit pada 15Dec2016. Aku terima parcel aku harini 03Jan2017. Lepas aku bank in, seller ckp dia akan pos barang tu petang, so expectation aku yang parcel ni paling lambat sampai lebih kurang dalam seminggu tolak sabtu ahad. Sebab aku order hari khamis, proses pos laju mungkin ambil masa 3 hari. Selalunya, kalau aku check tracking number.. paling cepat sehari & paling lambat 3 hari.
Mungkinlah bulan Dec 2016, sistem jejak pos laju bermasalah. So, dia bila dia bagi tracking number memag tak dapat la sampai laa sistem jejak pos laju dh okay balik then aku check number aku tu still tak wujud! Sampai aku g Pos Laju Cheras, aku tanya sendiri. Dalam masa yg sama aku wasep seller tu juga. Dua tiga hari dia tak reply wasep aku. Tanya banyak-banyak jawab sepatah. Lepas aku beritahu dekat dia yang aku pergi check sendiri Pos Laju Cheras tu, baru laa dia kata ada masalah dgn pos laju & dia akan pos balik.
POS BALIK? Kau ghase? Adakah dia temberang aku pd 15Dec2016 yang dia pos barang aku petang tu haritu atau memang betul-betul pos laju buat hal?
Entahlah kenapa aku masih boleh bersabar & aku sikit pun tak push saller ni tau (baik kan aku? Haha) Aku nak tengok permainan dia mcm mne (haha, lgpn duit aku bank in tu tak banyak sangat pon tapi still duit jgk kan...)
Tiap-tiap hari aku check setiap post dia dkt Instagram. Hamboii wasep tak reply, IG bole reply 😑 Suatu hari tu, aku check IG dia ada org komen maki-maki cakap barang tal sampai wasep xreply dah lama tunggu and bla bla sume.. masa tu aku tak screenshot komen budak tu (terlupa) Tup tup hilang dah komen makian tu.
Buka IG dia hari lain dia update senarai nama & tracking number then ada sorang customer dia tanya "nama I xda pon" (aku check nama aku pun takda jugak, sedih tapi aku sabar lg hahaha) mlm tu check balik komen yang tanya nama dia takda tu.. seller tu delete nko! Aku cpt2 DM org yg komen tu (kali ni aku sempat screenshot in case jd pape khennn, hihi) Dia pun sama mcm aku weh. Disebabkan dia tak sabar dan dia tak yakin mungkin sebab dia labur banyak juga dia mintak refund. Nasib baik dapat duit refund tu balik, kalau tak memang viral haha.
Harini aku excited laa barang yang aku nanti-nantikan sampai. Then terus wasep. Tak reply nko, takpa takpa janji barang dah dapat. Secara tak sengaja tadi aku buka IG dia. Dia post gambar customer feedback yang telah di screenshot tu. Pehhhhh.. dia cover (delete) weh wasep aku yg aku spam & tanya dia banyak kali tu. Haish, APA MASALAH SELLER NI WEH? TAK JUJUR KE? TAPI BARANG SAMPAI DAH.
Apa pandangan korang dengan tindakan saller ni?
Nantikan sambungan seterusnya esok ;)
- Bylaa
0 comments